Învățarea numerelor de la 10 la 20 este o provocare pentru copiii de la clasa pregătitoare. Este un proces care trebuie să fie captivant, interactiv și adaptat clasei. Ca să fie ușor de înțeles, am folosit o poveste cu un pitic. Am planificat activități pentru 4 zile și mi-am propus să vin cu exerciții care să implice și numărarea obiectelor, dar și scriere, mișcare, joc.
Piticul colecționar
M-am folosit de analogia cu un pitic. Le-am spus copiilor o poveste cu un pitic ce cară în spate un sac. E chiar piticul pe care ei îl știu de la adunare, Colecționarul. El adună de obicei pietricele, frunzulițe, melci. Acum face o colecție de bețișoare. A strâns deja 10 bețișoare. În timp ce merge pe drum, găsește 5 bețișoare pe care le pune în sac. Câte bețișoare are acum în total? Am luat imaginea cu piticul de pe internet, acesta corespundea cel mai bine poveștii mele, AICI.
Trei zile am lucrat cu piticul și cu sacul. Eu pe tablă, copiii pe bănci, cu bețișoare. Pe unii îi vedeam că dau ochii peste cap, se plictisiseră, ei înțeleseseră cum stau lucrurile. Însă am continuat. Am variat puțin sarcinile, ca fiecare să se simtă provocat.
Exerciții și strategii de lucru
- Am făcut exerciții de numărare și de compunere a numerelor. Dacă piticul are 10 și mai găsește 3, unde le pune? Le pune în sac. Câte are în total? Am stabilit cu copiii că nu mai numărăm buchețelul cu 10 bețișoare și nici nu îl desfacem, doar ținem minte că sunt 10 și numărăm în continuare: 11, 12, 13.
- Un alt exercițiu a fost: Formați numărul 16. După ce m-am asigurat că toți copiii l-au format, i-am întrebat cum au procedat. Întotdeauna îi întreb pe copii ce strategie au avut, cum au gândit și e foarte important ca ei să verbalizeze și să explice. S-au conturat mai multe strategii:
- Am pus 10, apoi am adăugat, pe rând, câte un bețișor, până am avut 16.
- Eu aveam deja pe masă 18 bețișoare, așa că am luat 2 și au rămas 16.
- Am pus 10 și m-am gândit că în sac voi pune 6.
- Am numărat în mână 6 bețișoare și le-am pus lângă 10.
Precizare: Ideea aceasta cu explicarea de către copii a strategiilor de lucru am găsit-o în câteva cărți citite de mine și de atunci îmi tot propun să o aplic la activități. Una dintre aceste cărți este Mindset Mathematics, grade K, de Jo Boaler, Jen Munson, Cathy Williams. Când explică cum gândesc, când verbalizează ce au făcut, copiilor li se clarifică lucrurile. Pe de altă parte, când colectez strategii de lucru din toată clasa, ei descoperă diferite modalități prin care pot ajunge la rezultat. Pentru că acest lucru vine de la ei și nu din explicațiile mele, le e mai ușor. În plus, își dau seama că gândesc la fel sau diferit. Acum analizăm strategiile și le aplicăm iar pe rând: Haideți să facem cum a zis Matei! Să încercăm ce spune Natalia!
3. Am scris numerele de la 0 la 20 pe cartonașe. Fiecare copil a primit un cartonaș. Am ieșit pe holul școlii și le-am cerut să se așeze în ordine crescătoare. Două zile am făcut acest lucru. În prima zi a durat mai mult, a doua zi au fost mai rapizi.
Numărătoare în cerc
4. Am stat în cerc și am numărat, crescător și descrescător, însoțind numerele de bătai din palme și pe coapse. Un număr se bate din palme, altul pe coapse. În acest fel se creează și un ritm, copiii sunt mai implicați deoarece au ceva de făcut cu mâinile. Îi ajută acest exercițiu și să se coordoneze și să se armonizeze cu grupul.
5. Am scris numerele pe caiet și am încercuit numerele pare. Am vorbit și despre celelalte, neîncercuite, numerele impare. Precizare: Conținutul acesta nu se află în programa școlară de clasă pregătitoare. Am în clasă mulți copii care știu noțiunile de par/ impar. Pentru ei am realizat acest exercițiu. Nu forțez însă nota și nu le cer copiilor să știe aceste lucruri, doar vin în sprijinul celor care arată că știu și vor precizări sau vor mai mult. Dacă ei aduc în discuție astfel de noțiuni, alți copii spun că știu, iar o parte se arată nedumeriți. Ca să satisfac nevoile fiecăruia, explic aceste lucruri și ne jucăm puțin cu ele.
6. Am aflat vecinii unor numere date.
7. Am invitat 6 copii în fața clasei și le-am dat câte un cartonaș cu un număr. Un elev din bancă a citit numerele de pe toate cartonașele. I-am întrebat care e cel mai mare și cel mai mic număr, care e un număr par și care e impar. Apoi le-am cerut să se așeze crescător și descrescător.
Activități care implică mișcare și socializare
8. Am numărat obiecte din 2 în 2. Apoi am așezat copiii în cerc și am numărat cu toții din 2 în 2. Le-am dat o fișă cu numărat din 2 în 2 și i-am învățat cum să traseze pe sub fiecare grup de două elemente o liniuță pentru a le fi mai ușor. La primele 3 șiruri am numărat cu toții, cu glas tare, la următoarele i-am lăsat să numere singuri, individual. La final am verificat. Pentru că unii nu înțeleseseră sau se încurcaseră, am reluat numărătorile. Găsiți fișa AICI. Conținutul acesta se află în programă, la competența 1.4. .
9. Am făcut descompuneri. În prima zi fiecare elev a primit 3 bilețele. Pe unul am scris eu un număr de la 1 1la 20, pe celelalte două ei au avut de scris numerele în care descompun numărul, de exemplu: Cine e 14? Este 10 și 4. A doua zi, cu o parte din bilețele, ne-am jucat. Fiecare a primit un bilețel. Sarcina a fost să caute doi colegi cu care să refacă descompunerea. De exemplu, dacă unul avea numărul 18, el căuta colegii care aveau pe bilețele numerele 8 și 10. Am lipit toate bilețelele pe o foaie, organizat. Cu bilețelele rămase ne mai jucăm o dată.
10. La una dintre ore am început cu estimarea unui număr. M-am folosit de un joc online care presupune ca elevii să ghicească câte bile sunt într-un borcan, apoi li se arată dacă au ghicit sau au fost pe aproape. Jocul e bun pentru că după prima estimare pot să apară mesajele „Prea mult” și „Prea puțin” și acest lucru îi ajută pe copii să compare numerele. Jocul dă și numere mai mari decât 20, dar pentru ei a fost amuzant. Găsiți jocul AICI. Precizare: Estimarea/ aproximarea nu este conținut din programa clasei pregătitoare. Am folosit jocul la captarea atenției și pentru a le explica copiilor la ce ne folosește să știm să număram. Jocul permite ca borcanul cu mărgele să fie răsucit și când au fost mai puține mărgele toată clasa s-a apucat să le numere.
Mai am în plan să folosesc axa numerelor de pe Twinkl, o găsiți AICI. E un joc ce permite copiilor să plaseze numerele pe axă. Tot de pe Twinkl am afisat in clasă axa numerelor până la 31. Mă gândesc dacă să lipesc pe băncile copiilor axa numerelor până la 31. (În anii trecuți am înfoliat fâșiile de hârtie și le-am lipit pe bănci, le-a fost de folos copiilor.)
Dacă aveți și voi jocuri și activități pentru acest conținut la clasa pregătitoare, vă invit să le scrieți în comentarii.
Alte articole pe blog: Joc cu numere, 20 de jocuri.
Ema