Activități inspirate de cartea Licurici își caută amici de Eric Carle ✨📖

O carte tare dragă mie este Licurici își caută amici, de Eric Carle. Am citit cartea și cu generația trecută de copii. Pun la final link către acel articol. Vă prezint mai jos activitățile pe care le-am realizat într-o oră cu copiii de clasă pregătitoare. În dreptul momentelor am pus și timpul necesar pentru fiecare activitate. Obiectivele mele pentru această lecție s-au axat pe exprimarea orală, pe audierea unui text cu înregistrarea momentelor acțiunii, pe realizarea de conexiuni.

Activități Licurici își caută amici Eric Carle

Am pornit de la ce știu copiii

Le-am spus copiilor că le voi citi o carte despre licurici. Înainte de a citi, în etapa de prelectură, am vrut să văd ce știu ei despre aceste gâze. Le-am prezentat un tabel și am sintetizat împreună cu ei ce este licuriciul, ce are și ce poate el să facă. Din multitudinea de idei spuse de copii, am scris câteva care să ne rămână reper. (Nu e nevoie să le scriu tot ce spun copiii, scopul nu e de a înregistra în scris informații. Scopul acestui moment a fost acela de a porni de la ceea ce știu deja copiii pentru ca apoi lor să le fie mai ușor să facă conexiuni între cunoștințe.) – 5 minute

Activități Licurici își caută amici Eric Carle

Apoi am vorbit câteva minute despre ciclul de viață, despre metamorfoza insectelor. Am procedat în acest fel deoarece cartea pornește de la momentul în care apare, dintr-un ou, licuriciul. Pentru că am stabilit că este o insectă, unii copii știau deja că insectele se înmulțesc prin ouă, știau că apar larvele și acestea devin pupe sau coconi. Am desenat și am scris pe tablă, cu creta colorată. Am ales ca momentele acestea legate de aspecte științifice să aibă și un suport vizual, deoarece am ca scop (pe termen lung) ca elevii mei să învețe să facă notițe, scheme, desene, să folosească un tabel și culori. – 5 minute

Activități Licurici își caută amici Eric Carle

Lectura cărții și discuții

Am citit copiilor cartea. E o carte foarte potrivită pentru copiii de vârste mici, deoarece are o succesiune clară a întâmplărilor, momentele se repetă cu mici variații și la un moment dat devine previzibil ce se va întâmpla. Copiilor le place acest previzibil, ei se bucură când își dau seama că pot anticipa singuri mersul acțiunii. Pe de altă parte, acest tipar se găsește în literatură în toate poveștile și e important pentru copii ca ei să sesizeze aceste repetiții și acest tipar. – 8 minute

Am continuat cu întrebări pe marginea cărții. Am pus întrebări de verificare ca să văd dacă ei au înțeles acțiunea: Care sunt personajele? Care e personajul principal? Ce s-a întâmplat? Cum se termină cartea? Am adresat și întrebări care să îi ajute pe copii să reflecteze și să facă conexiuni între idei: Care e problema licuriciului? Ce cadou i s-ar potrivi? Ce ai fi făcut tu în locul lui? Ce sfat i-ai da? Are cartea aceasta legătură cu tine? – 8 minute

La ultima întrebare, Are cartea legătură cu tine?, am primit răspunsuri surprinzătoare. Unii copii s-au identificat cu licuriciul: și ei au prieteni, și ei caută ceva – chiar dacă jucării, și ei sunt uneori triști. Alții au făcut precizări despre familia care apare în carte, despre faptul că au și ei lanternă, despre o întâmplare de care și-au amintit, despre răsăritul și apusul soarelui.

Activitate pe echipe

După lectură, am avut câteva momente în echipe. I-am grupat pe copii în funcție de abilitățile lor de citire, de desen, de lucru în echipă. Am combinat copiii energici cu unii calmi. Am ales modul de organizare pe echipe deoarece am dorit să includ un moment de socializare; copiii se bucură mult să lucreze așa. Învățarea devine mai trainică și copiii sunt mai motivați dacă lucrează cu cineva. – 8 minute

Activități Licurici își caută amici Eric Carle

Două echipe au primit un borcan desenat și etichete cu cuvinte. Sarcina lor a fost să citească cuvintele și să lipească pe borcan cuvintele care au legătură cu licuriciul. Alte două echipe au așezat în ordine etichetele cu momentele. Ultimele doua echipe au desenat un cadou pentru licurici.

Activități Licurici își caută amici Eric Carle

La final am trecut în revistă tot ce au lucrat copiii, le-am cerut să explice de ce au desenat un anume lucru, de ce au plasat un anume moment după un altul. Una dintre echipe a plasat un moment în alt loc și acest lucru ne-a ajutat să ne întoarcem în poveste și să clarificăm. La echipele cu etichete copiii au ales cuvinte diferite pentru licurici și i-am invitat să ne explice alegerile făcute în cazul unor cuvinte mai dificile: minuscul, îngrijorat, hotărât. – 5 minute

Activități Licurici își caută amici Eric Carle

Activitățile de mai sus sunt concepute pentru clasa mea pregătitoare. Am în clasă copii care știu foarte multe lucruri, copii foarte activi și mulți copii care știu să citească bine. Dacă parcursul acesta nu e potrivit clasei voastre, adaptați-l. Nu e nevoie să treceți, ca mine, prin toate aceste momente. Poate nici timpul acordat de mine nu vi se potrivește. E important să aveți un moment de introducere și de captare a atenției – poate fi și etapă de prelectură, un moment dirijat – lectura cărții, un moment frontal – discuții și un moment pe echipe sau individual.

Dacă ați avut și voi activități pe marginea acestei cărți, vă invit să scrieți în comentarii ideile voastre.

Alte articole pe blog: Litera L de la licurici, Litera E.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *