Am predat copiilor doar trei litere: A, M și U. Scriu mai jos câteva dintre activitățile pentru sunetul și litera U, abordarea mea pentru clasa pregătitoare. Folosesc la clasă caietele auxiliare de la Editura Sinapsis. Pe lângă exercițiile din caiet, le propun elevilor mei și alte activități cu ajutorul cărora ei să facă și conexiuni între informații.
Litera U si inteligența artificială
Am pornit călătoria literei de la o imagine pe care am realizat-o cu ajutorul AI pe siteul pe siteul Leonardo.ai AICI. Am vorbit despre ea și i-am încurajat pe copii să observe detalii, să alcătuiască enunțuri, să dea un titlu imaginii. Cu această mică activitate am introdus de fapt lecția nouă.
Ne-am oprit apoi la umbrelă. La ce folosește o umbrelă? Din ce este ea alcătuită? Mai știu copiii și alt tip de umbrelă? Am analizat din ce este alcătuită o umbrelă. Am stabilit că materialul este unul impermeabil, adică nu lasă apa să treacă. Le-am spus cum și unde a apărut umbrela. De la umbrelă am trecut la cuvinte care în care sunetul U se aude la început. I-am ajutat pe copii cu câteva imagini: undiță, unu, umăr, unt, ulei.
Citirea model a textului e foarte importantă
Am citit model textul din caietul auxiliar. L-am proiectat pe tablă și am indicat cu degetul fiecare cuvânt. Apoi le-am spus copiilor că le voi citi textul încă o dată, mai rar și de câte ori aud un cuvânt care începe cu sunetul U, să ridice o mână. Am discutat despre text, despre imaginea din caiet și am rezolvat exercițiile propuse. Primul exercițiu a fost unul de înțelegere a textului. Apoi a urmat exercițiul de colorare a literei și cel în care elevii au identificat sunetul u în denumirea unor imagini.
Desenul literei pe foaie velină
Ne-am ocupat apoi de desenul literei U în caietul cu foaie velină. Mai întâi copiii au explicat din ce e formată litera U și și-au arătat, unii altora, în perechi, cum se desenează, apoi am desenat unii pe spatele celorlalți. Desenul literei a fost realizat cu creioane colorate de lemn și de ceară. Unii au desenat mai multe litere, un urs și o umbrelă.
Mi-am pregătit și o activitate în completare: modelarea/ alcătuirea literei. Fiecare rând de elevi a avut o altă formă de modelaj: unii cu sârmulițe plușate, alții cu plastilină și al treilea rând cu obiecte. Al treilea rând a primit și să scrie litera în mălai.
Povestea cu ursul
Un alt exercițiu a fost pe baza poveștii Ursul păcălit de vulpe, de Ion Creangă. Am citit copiilor povestea (cei mai mulți o știau, dar a fost de folos să o audă iar). În caietul nostru auxiliar am avut un exercițiu de alcătuire de propoziții după imagini. Ca să îi pot auzi pe toți, am împărțit clasa în două: o parte dintre copii au primit să exerseze litera U pe caiet, iar cu ceilalți am alcătuit, oral, propoziții după imaginile din poveste. Apoi am schimbat. În acest fel am reușit să îi aud pe fiecare, pe unii chiar cu 2 enunțuri.
Ultimul urs urlă.
Un alt exercițiu amuzant și creativ a fost cel în care le-am propus să folosească în aceeași propoziție două cuvinte care încep cu sunetul U. Acestea au fost: unicorn – ușă, unghie – unchi, urlă – ultima. Mi-am notat o parte dintre enunțurile lor, le voi afișa pe perete. Iată ce au spus: Unicornul sare de pe ușă. Unicornul nu încape pe ușă deoarece are cornul prea lung. Unchiul are unghii pe cap. (s-au distrat grozav la aceasta). Urlu ultimul. Ultima capră urlă. Ultimul urs urlă. Pe aceasta din urmă am analizat-o puțin, copiii au fost încântați că fiecare cuvânt începe cu sunetul u.
Ce alegi?
Copiilor le place mult și exercițiul în care trebuie să aleagă între două lucruri. Am făcut exercițiul și la alte litere, a fost amuzant. Mie îmi place pentru că îi ajută să decidă și să argumenteze. (Formatul de mai jos este dintr-un template de pe Slidemania.) Cuvintele apar pe slide pe rând, două câte două. Se distrează grozav.
Exercițiu simplu de citire
Avem si un exercitiu de citire. Într-un slide de PowerPoint am pus casete de text cu silabe, cu un font foarte mare. Casetele sunt suprapuse si sunt animate sa apara la click. Copiii citesc silabele pe masura ce apar. Mai intai le citesc in cor, apoi eu ii numesc pe unii sa citeasca singuri. (Formatul de mai jos este dintr-un template de pe Slidemania.)
Mi-a plăcut mult că se gândesc copiii la ce discutăm în clasă. Matei a venit într-o zi cu un bilețel pe care scrisese el câteva cuvinte care încep cu sunetul u. A doua zi a venit cu altul, câteva cuvinte scrisese el, la restul îl ajutase tata. Și Elias a venit cu un astfel de bilețel pe care realizase și desene.
Dacă aveți și voi activități interesante pentru litere, vă invit să le scrieți în comentarii.
Alte articole pe blog: Litera L de la licurici, Litera G si cateva idei de activitati.
Ema
Foarte interesant, creativ si distractiv! Voi aplica si eu la clasa aceste idei. Felicitari! Esti minunata! Multumesc!
Felicitări! Foarte frumoase aceste activități, dar reușiti sa le faceti intr-o singura ira de Clr sau in mai multe ore?
Sunt in mai multe ore.