Știați că fiecare dintre noi are o găletușă invizibilă? Așa începe cea mai potrivită carte pentru a începe anul școlar, Have You Filled A Bucket Today, de Carol McCloud. Ce punem în ea? Punem gânduri și fapte bune, zâmbete, cuvinte frumoase. Când e plină, ești fericit. Și ceea ce e și mai frumos, e că tu poți să umpli și găletușa altora. E o carte metaforă și veți fi surprinși de cât de repede vor înțelege copiii sensurile. Vă prezint mai jos activitățile pe care le-am desfășurat eu cu elevii de clasa pregătitoare.
Cum îți umpli găletușa?
Am spus că e potrivită cartea pentru începutul anului școlar. În realitate e potrivită pentru orice moment din an. Și e pentru toate vârstele.
Am proiectat cartea pe tablă. I-am întrebat ce văd pe copertă și am discutat puțin pe marginea ei. Nina a observat că din găletușa băiatului pleacă inimioare și steluțe spre găletușa bunicului. Oare de ce? Am citit copiilor doar câteva pagini din carte. M-am oprit când au prins ideea, nu mai aveau răbdare. E bine și atât. O voi relua la anul și le voi citi mai mult. Am discutat puțin pe marginea cărții. Unii dintre ei au înțeles imediat asocierea de imagini. Alții au înțeles în ziua următoare.
Le-am dat copiilor 2 imagini pe care ei le-au lipit în caiet: o găletușă plină și una goală. Le-au colorat, au desenat.Am vrut să fie primul lucru pe care îl vor vedea de fiecare dată când deschid caietele. Am luat imaginile de pe siteul dedicat cartii. Nu vi le pot oferi deoarece aș încălca drepturile de autor. Vă recomand siteul pentru a vă alege chiar voi activități de acolo: AICI. În prima zi nu am mai avut timp să facem și alte lucruri pe marginea cărții.
Fiecare are o găletușă invizibilă
A doua zi am reluat povestea. I-am întrebat dacă ei acasă au umplut găletușa cuiva. Sigur! Cu această ocazie am putut să evaluez cum se exprimă, cât sunt de participativi, ce asocieri fac.
Le-am pregătiti un joc în Wordwall. Le-am pus multe imagini. La fiecare sarcină am discutat mai întâi imaginile.
Le-am propus să relizeze și ei o găletușă. Le-am prezentat-o pe cea confecționată de mine. I-am întrebat cum cred ei că am realizat-o, ce materiale am folosit, ce am făcut mai întâi, ce am făcut după aceea. Găletușa este de fapt un pahar Origami căruia i-am pus și tortiță. M-au ajutat la această oră și elevele de la practica pedagogică (Și ce frumos, două dintre ele sunt fostele mele eleve!). În timpul confecționării paharului am vorbit și despre forme geometrice (pătrat, triunghi), despre muchii și vârfuri. Copiii au colorat și au decupat 2 inimioare și 2 steluțe pe care le-au prins în găletușă.
Avem și o găletușă a clasei. Pe ea desenez inimioare pentru activitățile pe care le fac copiii. În fiecare zi am folosit altă culoare. Am numărat inimioarele și am comparat dacă într-o zi au primit mai multe inimioare decât în ziua precedentă. Găsiți multe materiale legate de acest subiect pe Twinkl AICI.
La finalul zilei, la momentul de reflecție, i-am întrebat pe copii: Cine te-a făcut azi să zâmbești? Cine ți-a umplut găletușa? Cui ai umplut găletușa? Iar când au plecat acasă, Nina a scos de la spate găletușa ei invizibilă, plină, și mi-a dat-o mie.
Dacă ați realizat și voi activități pe marginea acestei cărți, vă invit să scrieți în comentarii câteva idei.
Alte articole pe marginea unor cărti citite gasiti pe blog: Punctul – The Dot, de Peter H. Reynolds, Omida mancacioasa, de Eric Carle.
Ema